Godkända
Positionsdetektering och identifiering av fordon på elväg
Viktor Nybom (10)
Start
2015-06-08
Presentation
2016-03-29
Plats:
Avslutat:
2017-03-29
Examensrapport:
Sammanfattning
1 Bakgrund Företaget ElOnRoad har tillsammans med Lunds Universitet utvecklat en teknik för konduktiv överföring av elektrisk energi till fordon på väg under körning. Maxeffekten är 240 kW och maxhastigheten kan tänkas vara 150 km/h. Vägen exciteras och aktiveras sektionsvis, där varje sektion är ca 1 meter långa, på så sätt är bara vägsektioner spänningssatta då fordon är i kontakt med sektionen. För att åstadkomma en noggrann och säker aktivering av vägsektioner är det nödvändigt att kunna kommunicera mellan väg och fordon. Projektet har flera delar under patentansökan och den fullständiga kommunikationsmetoden kan komma att vara under sekretes då den är föremål för patentansökningsprocess. 2 Mål och frågeställning Målet för examensarbetet är att undersöka, verifiera och demonstrera fungerande kommunikation mellan enhet på fordon och enheter kring elvägen för fodonets position. Att tillgodose tidskraven vid motorvägshastigheter samt ta hänsyn till elektrisk säkerhet och elektromagnetisk kompatibilitet. 3 Metodik och preliminärplan Vi ska fastställa vilken information som behöver kommuniceras, vilka storheter som ska mätas och vilka som ska beräknas för att kunna undersöka olika möjligheter på hur kommunikationssystemet ska ställas upp i form av algoritm, protokoll och komponenter. Vi ska undersöka hur dessa kommunikationssystem fungerar vid de hastigheter och den elektromagnetiska störningsnivå som elöverföringen och gnistor från elvägen kommer bilda. Nästa steg blir att skapa simuleringsmoddeller med hjälp av Simulink eller LabView. Experimentera med radio och elektromagnetiska störningar från vägen. Där efter ämnar vi att bygga en prototyp. Den kommer vara en 1:1 prototyp som istället för konduktiv överföring använder ljuslister för att demonstrera komunikationen.
Handledare: Fredrik Tufvesson (EIT)
Examinator: Mats Gustafsson (EIT)