Själva spelet är ingen ny idé. Det är ett spel som är känt under både namnet Same Game och Same Stone. Från början var vi osäkra om vilket spel vi ville implementera, så projektnamnet fick bli "Some Game". Om du vill veta mer om spelet rekommenderar vi starkt att du läser användarmanualen. Där finns trevliga skärmdumpar och en bra beskrivning av hur spelet går till.
Är du intresserad av bilder så finns de här:
På nästa rad har vi den allsmäktige CPU:n (Motorola 68008) och kabeln till LCD-skärmen som alltid var i vägen. Mitt på kortet ser hittar du två identiska kretsar som ligger snett placerade i förhållande till varandra. Det är våra PAL-kretsar. De slavar på och lyssnar på adress- och databussen hela tiden och styr vilka kretsar som skall aktiveras utifrån detta. Detta gör de förvånansvärt bra men, å andra sidan, det var ju också vad de programmerades för.
På de sista raderna hittar vi lite logik till bildskärmen, lite avbrottsgrejer (avbrottstimern), lite vippor och lite enkel logik för knapparna. Bla bla bla.
Oj, knapparna!!! Du ser dem längst till höger på kortet. De är riktigt fina. De är så fina att du nästan vill trycka på dem nu va? Men det kan du inte. Maila oss på somegame@menthos.com så trycker vi på några av dem åt dig.
Det finns också en reset-knapp som är ansluten till två pinnar på processorn via ett enkelt analogt lågpassfilter. Undrar du vad som händer när man trycker på det? Spelet startar om. Spännande va? Jag tror att jag trycker på reset nu.