Some Game användarmanual
 
 
 
Spelet Some Game är gjort för att vara enkelt och lättanvändbart. Spelet består av en LCD-skärm och sex knappar; fyra riktningsknappar som är markerade med pilar och två funktionsknappar som är märkta A respektive B. Dessutom finns det en knapp som är märkt Reset lite vid sidan av. Denna knapp är speciell och vi kommer att förklara dess funktion senare i detta dokument. Tills vidare kan vi dock påpeka att när vi senare i denna manual refererar till "alla knappar" eller "vilken knapp som helst" menar vi alla knappar utom just knappen Reset.

Start av spelet sker genom att slå på spänningsförsörjningen. En introduktionbild visas under ett par sekunder på LCD-skärmen och sedan visas en meny enligt figur 5.1.

Figur 5.1
Figur 5.1. Huvudmenyn

I menyn navigerar man genom att antingen trycka på knappen med en pil upp eller knappen med pil ner för att markera sitt val. När väl önskat val är markerat väljer man detta val genom att trycka på knappen märkt Enter (knapp A).

De val man kan göra i denna meny är:

Har man valt Highscores eller About räcker det med att trycka en valfri knapp för att återkomma till denna meny.

Figur 5.2
Figur 5.2. Highscores

Låt oss anta att vi väljer alternativet New Game. En spelplan fylld med figurer i en stor matris kommer då att visas. De enskilda figurerna kallar vi stenar. Dessa finns i tre olika färgnyanser - svarta, gråa och vita. Ungefär mitt på planen visas något som liknar en sten med en ram - detta är i själva verket en markör som täcker en sten. Denna markör kan flyttas runt på spelplanen med hjälp av riktningsknapparna. Nederst till höger, nedanför spelplanen, visas siffran 0 som indikerar aktuell poäng.

Spelet går ut på att försöka bli av med alla dessa stenar. Stenar försvinner om man flyttar markören till ett fält med likafärgade stenar (en grupp med två eller fler likafärgade stenar som ligger intill varandra antingen horisontellt eller vertikalt) och väljer med knappen Enter (knapp A). Stenarna som tillhörde det fältet försvinner då omedelbart från planen, och eventuella stenar som låg ovanför (fanns ovanför i samma kolumn) kommer då att "rasa ner" och ta de borttagna stenarnas plats. En figur som visar hur detta kan se ut är figur 5.3.

Figur 5.3
Figur 5.3. Ett pågående spel

Försvinner en hel kolumn av stenar kommer kolumnerna till höger om den försvunna kolumnen att förskjutas åt vänster och ta dess plats.

Någonting som kan påpekas är att du under spelets gång har tillgång till en meny liknande huvudmenyn. Bara tryck på knappen Menu (knapp B) så visas denna enligt figur 5.4. Du kan här välja att starta en helt ny spelomgång, se poänglistan eller information om spelet på samma sätt som i huvudmenyn. Vill du fortsätta med det pågående spelet väljer du bara alternativet Continue.

Figur 5.4
Figur 5.4. Menyn

En viktig detalj i spelstrategin är att ju fler stenar som plockas bort på samma gång desto högre blir poängen. Det kan alltså löna sig att spana efter mönster och försöka plocka bort stenar på ett strategiskt sätt. Borttagande av endast två stenar på en gång ger dock inga poäng. Borttagande av tre stenar på samma gång ger en poäng, borttagande av fyra stenar ger fyra poäng, borttagande av fem stenar ger nio poäng och så vidare. Poängen beräknas enligt den enkla formeln

(s - 2)²

där s är antalet samtidigt borttagna stenar.

En annan viktig detalj i strategin är att planera borttagandet av stenar så att alla stenar till slut kan plockas bort, vilket i praktiken innbär att vara uppmärksam på att inte låta "ensamma" stenar finnas kvar till slutet. Tas alla stenar bort från spelplanen ger detta nämligen tusen extra bonuspoäng som räknas in i den slutliga poängsumman.

Spelet är slut när samtliga stenar är borttagna från spelplanen eller när inga fler stenar kan tas bort.

Beroende på om den slutliga poängsumman hamnade bland de fem bästa poängerna hittills eller inte kommer nu fönstret New Highscore eller huvudmenyn att visas.

Figur 5.5
Figur 5.5. Fönstret "New Highscore"

Visas fönstret New Highscore har du slagit poängrekord. Grattis! Du erbjuds nu att skriva in ditt namn bredvid din poängsumma i listan. Du skriver in ditt namn genom att välja bokstäverna en efter en. Du väljer bokstav genom att trycka på knappen pil upp (eller ner) tills önskad bokstav visas. Sedan flyttar du markören till nästa position genom att trycka högerpil och upprepar proceduren tills ditt namn står skrivet (max tolv tecken). Avslutar inmatningen gör du med Enter (knapp A). Ditt resultat kommer att lagras direkt.
Visas huvudmenyn istället har du inte lyckats slå poängrekord. Deppa inte - du kan omgående välja att spela ett nytt spel och korrigera poängstatistiken.

Knappen Reset som nämndes tidigare är en speciell sådan. Denna knapp kan användas för att när som helst starta om spelet från början. Denna procedur nollställer hårdvaran och bör således inte användas om du har data du vill behålla, exempelvis om du vill fortsätta ditt spelande eller om du har ett poängrekord och ännu inte har hunnit mata in ditt namn.

Programvaran i Some Game lagras i minneskretsar som inte behöver någon spänningsförsörjning. Du kan alltså när som helst stänga av spelet genom att helt enkelt bryta spänningsförsörjningen.

Lycka till med Some Game!  
 
Some Game - Because you don't want to play just any game