First page
Kursen som gavs under höstterminen 2012 är avslutad och betygen är inlagda i LADOK.
Kursen ges nästa gång höstterminen 2013.
*******************************************************************************
Projektrapporterna för Teknikhistoria 2012 kan nu laddas ner. Gå in under Projekt i menyn och klicka på rapporterna.
Onsdag 12 december är det projektredovisning. Man kan erhålla närvaro och lämna in reflektion även för detta tillfälle. Den som redan har 11 närvaro och 10 godkända reflektioner behöver inte närvara (såvida man inte ska presentera projekt naturligtvis).
Angående reflektionen:
Välj en eller flera av presentationerna och skriv en reflektion efter eget val på minst 150 ord.
Denna reflektion måste lämnas in senast onsdag 19 december.
*******************************************************************************
Onsdag 5 december gavs föreläsningen "Tekniken i hemmet".
Möjlig utgångspunkt för reflektion:
I Husmors Filmer framvisades "den moderna husmodern" på 1950- och 60-talen och hennes kompetens i att använda den moderna tekniken rätt och skapa ett fräscht och lyckligt hem för man och två barn. Reflektera kring hur relevant detta ideal är idag och inför framtiden. Vad gäller fortfarande och vad har förändrats? Vad är riktigt modern hushållsteknik idag, vem gör arbetet, hur uppfattas det och hur kan tekniken tänkas förändra hemmet i framtiden?
*******************************************************************************
På föreläsningen om Polhem 2012-11-28 så kontrollerades närvaron även under andra föreläsningstimmen. Endast de som skrivit sin namnteckning/signatur både under första och andra timmen kommer att registreras som närvarande vid föreläsningen.
*******************************************************************************
För att lämna in sin reflektion så går man till: moodle.eit.lth.se
Man kan själv kontrollera hur många föreläsningar man varit närvarande på genom att gå till kurshemsidan och klicka på "Resultat" i menyn till vänster. Man kan också själv kontrollera hur många reflektioner man blivit godkänd på genom att gå in på moodle på sedan klicka på "Grades" som finns längst ned till höger.
*******************************************************************************
Onsdag 28 november gavs föreläsningen "Christopher Polhem – ingenjören som ville förändra Sverige!"
Möjlig utgångspunkt för reflektion:
Christopher Polhem löste mängder tekniska problem under sitt långa liv.
Hans kreativitet, respektive uppfinningsrikedom var enorm, och han gav inte upp trots alla tänkbara motgångar.
Men många idéer stötte på problem, trots att de tekniskt sett fungerade utmärkt.
Ge minst tre exempel på idéer/tekniker som han hade, men som hindrades eller stoppades av andra. Varför?
*******************************************************************************
Onsdag 21 november gavs föreläsningen "Ingenjörer och naturvetare på film".
Möjliga utgångspunkter för reflektion:
Ge exempel på en ingenjör eller vetenskapsidkare som du själv mött på bio. På vilka sätt passar den karaktären de olika stereotyper du fick höra om i föreläsningen? På vilka sätt passade den karaktären inte in?
Vilka förväntningar på en ingenjör tror du själv att du kommer att möta som ingenjör, vilka har du redan mött som teknolog?
*******************************************************************************
Onsdag 14 november gavs föreläsningen "Vattnets historia i Malmö – Lund".
Möjlig utgångspunkt för reflektion:
Teknikhistorien kan ibland ses som en deterministisk kraft som leder till stora samhälleliga förändringar när väl tekniksprånget är taget. Exempel: Boktryckarkonsten ledde till reformationen. P-pillret ledde till den sexuella frigörelsen för kvinnor. Internet tar död på traditionella tryckta medier.
Diskutera utifrån föreläsningen om vatten- och avloppstekniken i Malmö och Lund om det är sannolikt att denna teknikutveckling inneburit samhälleliga förändringar som annars aldrig kunnat ske.
*******************************************************************************
Onsdag 7 november gavs föreläsningen "Om att veta var och när – tidmätningens fantastiska historia". Möjlig utgångspunkt för reflektion: Vad är tid för dig? Hur vill du beskriva tid?
*******************************************************************************
Onsdag 31 oktober gavs föreläsningen "Matematiken – bron mellan idé och verklighet".
Klicka här för ladda ned föreläsningens bilder som en powerpoint-fil.
Möjlig utgångspunkt för reflektion:
Fysikern Eugene Wigner publicerade 1960 en artikel med titeln: "TheUnreasonable Effectiveness of Mathematics in the Natural Sciences",
i vilken han resonerade kring matematikens, i hans ögon, närmast
osannolika förklaringskraft inom naturvetenskap och teknik.
Fundera själv över varför matematiken lyckats så väl som beskrivnings
och förklarings modell och varför den har blivit så dominerande inom så
många viktiga delar av mänsklig verksamhet genom historien.
Fundera också på konkreta exempel där matematiken fungerat väl (eller kanske mindre väl) som språk och förklaringsväg.
*******************************************************************************
Onsdag 24 oktober var det ingen föreläsning p g a tentamensvecka på LTH.
*******************************************************************************
Onsdag 17 oktober gavs föreläsningen "Den medicinska strålningsfysikens utveckling".
Möjlig utgångspunkt för reflektion: Vilka omständigheter och forskningsresultat har legat till grund för den utveckling som lett fram till dagens tillämpningar av strålning för diagnostik och behandling? Vilka hinder och svårigheter har funnits?
*******************************************************************************
Onsdag 10 oktober gavs föreläsningen "De största industrisatsningarna i Sverige åren runt sekelskiftet 1900 – om hur ny teknik möjliggjorde väldiga investeringar av stor betydelse".
Möjliga utgångspunkter för reflektion: Vilka var innovationerna som möjliggjorde dessa satsningar? Vilka visioner var knutna till satsningarna? Vilka var hindren för en industriell utvecklingen i norra Sverige?
*******************************************************************************
Onsdag 3 oktober gavs föreläsningen "Mobiltelefoni – historiska reflektioner".
Möjlig utgångspunkt för reflektion: Vilken roll har Sverige spelat i mobiltelefonins utveckling?
*******************************************************************************
Onsdag 26 september gavs föreläsningen "Några brobyggande ingenjörer".
Möjlig utgångspunkt för reflektion: Vilka drivkrafter kan man urskilja hos dessa tre ingenjörer? Det visar sig att flera av deras projekt kom ur fas med dess tänkta användning. Kan vi se sådana exempel i vår tid?
*******************************************************************************
Onsdag 19 september gavs föreläsningen "Kina under lång tid världsledande på i stort sett alla teknikområden och idag åter en stormakt".
Möjlig utgångspunkt för reflektion: Vad talar för att det industriella genombrottet lika gärna
kunde inträffat i Kina? Tänkbara förklaringar till att Kina inte industrialiserades före nationer i Väst?
*******************************************************************************
Onsdag 12 september gavs föreläsningen "Teknikens många ansikten".
Möjlig utgångspunkt för reflektion: Hur skulle du definiera och beskriva vad teknik är, så heltäckande som möjligt? Vad driver den tekniska utvecklingen? Teknik tas fram för ett ändamål, men får inte sällan en helt annan användning eller oväntade konsekvenser – ge exempel.
*******************************************************************************
Onsdag 5 september gavs föreläsningen "Från Lucy till Neil och vidare".
Möjlig utgångspunkt för reflektion: Vilka två stora teknologiska revolutioner nämns under föreläsningen? Hur påverkade dessa revolutioner människornas levnadsvillkor?
*******************************************************************************
Kursen består av 14 föreläsningar som alla ges på onsdagskvällar kl 18.15-20.00 i sal E:A som ligger i Elektrohuset på LTH:s campus.
Mycket information om kursen finns i kursprogrammet, klicka i menyn till vänster.
Kursen ger 4,5 högskolepoäng.
Föreläsningarna ges av inbjudna gästföreläsare som är framstående experter på sina respektive områden.
Klicka på "Föreläsningar" i menyn till vänster för en lista på alla föreläsningar och föreläsare.
Kursens hemsida (dvs denna sida) nås via:
Studenter som följer ett program vid LTH läser denna kurs som en så kallad gemensam kurs med kurskod GEMA50. Övriga studenter vid LU och andra läser denna kurs som en fristående kurs med kurskod TFRB85.
Studenter som följer ett program vid LTH söker via: www.ceq.lth.se/GEMkurser/
Övriga studenter vid LU och andra söker via: www.antagning.se
Det är för sent att ansöka för hösten 2012. Kursen går nästa gång hösten 2013.
Ämnen som kommer att behandlas hösten 2012:
"Från Lucy till Neil och vidare"
"Teknikens många ansikten"
"Kina under lång tid världsledande på i stort sett alla teknikområden och idag åter en stormakt"
"Några brobyggande ingenjörer"
"Atombombens kulturhistoria"
"De största industrisatsningarna i Sverige åren runt sekelskiftet 1900 – om hur ny teknik
möjliggjorde väldiga investeringar av stor betydelse"
"Den medicinska strålningsfysikens utveckling"
"Matematiken – bron mellan idé och verklighet"
"Om att veta var och när – tidmätningens fantastiska historia"
"Vattnets historia i Malmö-Lund"
"Ingenjörer och naturvetare på film"
"Christopher Polhem – ingenjören som ville förändra Sverige!"
"Tekniken i hemmet"
Föreläsningarna ges veckorna från och med vecka 36 till och med vecka 42 med undantag av vecka 43 som är tentamensvecka på LTH. Under vecka 43, dvs onsdag 24 oktober, ges ingen föreläsning.
För att bli godkänd på kursen med betyg tre krävs närvaro på 11 föreläsningar och 10 inlämnade reflektioner som blivit godkända.
Reflektionen innebär att man efter en föreläsning lämnar in cirka en halv A4-sida (ungefär 1000 tecken) med text som innehåller referat, tankar och reflektioner om den aktuella föreläsningen. Som möjlig utgångspunkt för reflektionen så kommer en till föreläsningen hörande frågeställning att publiceras på kurshemsidan senast samma dag som föreläsningen.
För betyg fyra och fem krävs, förutom kraven för betyg tre, ett genomfört och godkänt projektarbete.
Projektarbetet utförs normalt i grupper om två studenter och redovisas dels som en skriftlig rapport och dels som en muntlig presentation. Ämne för projektet väljs i samråd med kursens lärare.
Frågor kan ställas till: richard.lundin@eit.lth.se