Deep Study
Analysuppgiften är ett individuellt och obligatoriskt kursmoment som svarar mot 1.5 hp, dvs 40 timmars arbete. Det finns material som beskriver uppgiften.
Följande gäller för analysuppgiften:
A. Analysera vetenskapligt arbete
- Välj en vetenskaplig artikel inom områdena datorarkitektur och operativsystem (vi kallar artikeln A). Tips: Längre ner på sidan finns en lista med vetenskapliga artiklar som du kan utgå från. Du kan dock också välja en vetenskaplig artikel på egen hand.
- Läs och analysera artikeln (artikel A) för att få förståelse för hur den förhåller sig till det problem som undersöks (Vad är det för problem som undersöks och hur väl har de löst problemet).
- Sök efter en artikel som refererar till din valda artikel (vi kallar den för artikel B).
- Ha med följande delar i din text:
- en inledande del som presenterar dels det problem som undersöks i artikel A, dels hur problemet har lösts.
- en analyserande del som undersöker hur väl problemet är beskrivet och löst i artikel A.
- en diskuterande del som introducerar artikel B och därefter diskuterar hur den har beskrivit och använt artikel A.
- en avslutande del som utvärderar dels hur väl problemet är beskrivet och löst i artikel A, dels hur väl artikel B har beskrivit och använt artikel A. Utvärderingen ska utmynna i en slutsats.
- Välj en rubrik som speglar innehållet.
- Referera de vetenskapliga artiklarna utifrån följande referenssystem: IEEE:
- Skriv 600-800 ord. (Ange antal ord i slutet av ditt dokument, efter löptexten och före källförteckningen)
- Ha med en källförteckning. (Se IEEE)
- Använd 1,5 radavstånd och typsnitt 12.
- Skriv ditt namn i sidhuvudet.
- Gå noga igenom checklistan innan du lämnar in din analys.
B. Läs fem av dina kurskamraters analyser – bedöm och rangordna dem
- Läs fem analyser gjorda av dina kurskamrater för att i nästa steg kunna bedöma och rangordna dem. (Se information på kurshemsidan för att veta vilka fem texter du ska läsa). Utgå från de åtta kriterierna nedan när du bedömer och rangordnar.
För varje kriterium ger du 1, 2 eller 3 poäng (där 3 är högsta poäng). Som mest kan en kurskamrats analys alltså få 24 poäng.
- Lämna också ett skriftligt omdöme (ca 500 tecken) per analys. Det ska ge ett sammanfattande helhetsomdöme om varje analys.
Kriterier:
Kurskamratens analys av de vetenskapliga artiklarna ska bedömmas enligt följande:
- har de delar som krävs för att lösa uppgiften (Finns följande delar: titel, inledning, analys, diskussion och slutsats?)
- har välvald rubrik (Speglar titeln textinnehållet?)
- ringar in problemet (Är problemet som ska analyseras tydligt beskrivet i inledningen?)
- utgår från problembeskrivningen och är lätt att följa (Är analysen av artiklarna klar och tydlig, samt relaterad till problembeskrivningen?)
- diskuterar resultatet av den gjorda analysen (Är diskussionen klar och tydligt, samt relaterad till analys och problembeskrivning? Är det tydligt att diskussionen utgår från artiklarna?)
- drar en slutsats utifrån analysen och diskussionen (Kommer skribenten fram till någon slutsats och är denna kopplad till den inledande problembeskrivningen?)
- har korrekt referenshantering (Används referenser på ett riktigt sätt, utifrån IEEE?)
- fungerar språkligt sett fungerar väl (Är texten språkligt sett korrekt, dvs. fungerar sådant som meningsbyggnad, ordval och skiljetecken?)
Tidsplan:
- 6/11, kl. 10-12 Introduktion och genomgång av analysuppgiften och tillhörande checklista (Lina Köpsén, Biblioteket)
- 9/11, kl. 13-15 Genomgång av referenshantering (Ulla Urde, Studieverkstaden)
- 11/11, kl. 15-17 Frågestund kring uppgiften (Lina Köpsén och Ulla Urde)
- 3-4/12 Erbjudande om respons på era texter. Begränsat antal platser. Först till kvarn gäller. Om du är intresserad: mejla ulla.urde@stu.lu.se.
- 14/12, kl. 23:59 Analysen laddas senast upp på Canvas. OBS, kontrollera din text mot checklistan.
- 17/12, kl. 23:59 Information om vem som ska läsa vilka kurskamraters analys anslås på hemsidan
- 5/1, kl. 23:59 Skriftliga omdömen och rangordningar av de fem kurskamraternas analyser laddas upp som en (1) PDF på Canvas (alla analyser som du gjort i en fil). Namnge PFD:en enligt följande (ditt namn för det är din bedömning vi tittar på): förnamn.efternamn.B.pdf