Deep Study
Länkar och annat nyttigt
- Intro till fördjupningsuppgiften (från föreläsningen 4/9)
- Gruppindelning
- Responsgrupper
- Kursens ämnesguide
Här finns även länk till Antiplagiatguiden och till Linas och Olas presentation. - Formatmallar för rapporten
- Word LaTeX
- HOWTO (pdf)
- Klassfil (cls)
- Mall (zip, ladda ner och extrahera)
- Mall på Overleaf (Som Google Docs fast för LaTeX)
- Att skriva rapport och göra muntlig presentation
Fördjupningsuppgift/Projektarbete
Syftet med fördjupningsuppgiften är att du skall lära dig mer om ett av dagens eller framtidens system för tele- eller datakommunikation eller något annat närliggande.
Fördjupningsuppgiften görs i grupper om 3-4 personer. Varje grupp skall studera ett ämne. Uppgiften redovisas med en skriftlig rapport och en muntlig presentation på ungefär 15 minuter. Rapporten skall skrivas på svenska, inklusive sammanfattning (abstract), och vara utformad som en vetenskaplig artikel. Den muntliga redovisningen kommer att ske i form av en konferens måndag 15/10 där samtliga grupper skall hålla sina presentationer, även dessa på svenska. Elevkonferensen är en del av kursens examination och därmed obligatorisk.
Varje grupp får ett startmaterial som jag tar fram. Det utgörs av några artiklar på svenska eller engelska som handlar om det valda ämnet på en ”grundläggande” nivå. Varje grupp får också en handledare som antingen är senior lärare/forskare eller doktorand.
Det planerade aktivitetsschemat för fördjupningsuppgiften finns beskrivet nedan:
- 4/9: Presentation av projektet och ämnen (EF)
Hämta startmaterial (finns på kursens instans på moodle) - 4/9 – 9/9: Du väljer ämne (student)
- 11/9: Du tilldelas ämne, ämnesgrupp, handledare och responsgrupp (EF, student)
- 11/9 – 18/9: Inläsning av startmaterial och formulering av ämnesbeskrivning. (stud)
Första handledarmöte (stud + handledare) - 19/9 kl 13: Inlämning av bilder till hisspresentationen, via Moodle.
Ladda ner power-point-mall. - 20/9: "Hisspresentation”/Pitch av ämnesbeskrivning i responsgrupperna, se avsnitt 3 i responsgruppsdokumentet. (EF, stud)
- 20/9 – 4/10: Utökad litteratursökning. Rapportskrivning. (stud)
- 27/9: Responsgruppsmöte 2: Litteratursökning och informationsinhämtning. Se avsnitt 4 för uppgift och tider. (stud, EF)
- 4/10: Responsgruppsmöte 3: Rapportskrivning, presentation och granskning. Se avsnitt 5 för uppgift och tider. (stud, EF)
- 11/10 13:00: Inlämning av rapporten för granskning till granskare och till Emma (stud), via mejl till granskare, och via Urkund till Emma: emma.fitzgerald.lu@analys.urkund.se
- 11/10 13:00 – 15/10 12:00: Rapportgranskning. Se avsnitt 6 i responsgruppsdokumentet för bland annat vem som granskar vilken rapport. (stud, EF)
- 15/10 12:00: Inlämning av granskningsrapport till granskad och till Emma (stud), via Moodle
- 15/10-17/10: Redigering av rapporten (stud)
- 17/10 12:00: Inlämning slutlig rapport för tryckning (stud), via Moodle
- 11/10 – 18/10: Skapa PowerPoint-presentation (stud)
- 18/10 8-10: Responsgruppsmöte 4: Förhandsvisning av powerpointbilder för och kommentar av responsgruppen. Se avsnitt 7. (stud, EF)
- 21/10 Elevkonferens, heldagsaktivitet (alla)
Med reservation för ändringar
Under projekt arbetar du också i en responsgrupp. En responsgrupp omfattar tre eller fyra ämnesgrupper. Meningen med dessa är att du ska följa andra studenter närmare och komma i kontakt med andra grupper under hela projektet.
Informationstillfällen
- Onsdag 4/9: På föreläsningen presenteras ämnena som kan väljas (valet ska vara gjort senast måndag 9/9 kl 13.00)
- Onsdag 11/9: Gästföreläsning om informationskällor och sökmetodik.
Indelning i grupper och tilldelning av handledare.
Mål och målgrupp
Målet med fördjupningsuppgiften är att du och din grupp ska sätta er in i ett ämne så att ni kan skriva en fyrsidig rapport om ämnet i fråga och presntera det muntligt på en konferens. Du och din grupp lär er djup om detta ämnet, de övriga i klassen lär sej om ämnet genom att läsa rapporterna och lyssna till presentationerna. Målgruppen för er rapport och presentation är kurskamraterna; Den sätter också ribban för vad som är "allmän kunskap".
Ämnestilldelning
Onsdag den 4/9 på föreläsningen presenteras alla ämnena. Du får välja ett ämne som du tycker skulle vara intressanta att jobba med. Du måste ha valt ämne senast måndag 9/9 13.00 för att kunna delta i fördjupningsuppgiften. På föreläsningen onsdag 11/9 presenteras grupper, ämnen och handledare. På denna föreläsning är det obligatorisk närvaro!
Handledarträffar
Grupperna får var sin handledare. Handledarträffar är obligatoriska för alla i gruppen! Det är gruppens uppgift att se till att dessa möten blir av. Hur många möten och när bestämmer gruppen tillsammans med handledare.
Responsgrupper
Ämnesgrupperna kommer att delas in i större grupper, så kallade responsgrupper. Syftet med dessa grupper är att ni ska tidigt ska komma i kontakt med andra studenter och ta tillvara andras erfarenheter under projektets gång. Ni ska träffas i resursgrupperna tre-fyra gånger under fördjupningsuppgiften:
- Ämnespresentation (se nedan)
- Responsgruppsmöte 1: Statusrapport och diskussion kring inläsning och planering av rapporten
- Responsgruppsmöte 2: Statusrapport och diskussion om rapportskrivandet och inför granskningen. Funderingar kring presentationen.
- Genomgång av powerpointpresentationer inför elevkonferensen. (se nedan)
Utförligare information om responsgruppsmötena kommer.
Dessutom ska ni granska varandras rapporter inom responsgruppen (se nedan)
Planering
Det är gruppens uppgift att planera projektet. Det är högst obra att vänta med arbetet tills omedelbart före deadlines.
Ämnesbeskrivning
Fredag den 20/9 ska ni inför respektive responsgrupp redovisa vad er rapport ska handla om. Det ska göras under ca 1 minut per grupp, och varje grupp får visa minst en och max två powerpoint-slides. Det innebär att alla medlemmar i ämnesgruppen måste vara beredda på att göra denna så kallade pitch eller "hisspresentation".
Rapporten
Rapporten ska följa formatet IEEE Journal, dvs två kolumner på varje sida förutom titel och författare som sträcker sej över de båda kolumnerna. Rapporten ska vara skriven på svenska. Den ska omfatta minst 3 fulla A4-sidor exklusive referenslista, men inte mer än fyra sidor inklusive referenslistan på slutet. Referenser och citeringar ska hanteras enligt akademisk standard.
Använd mallarna ovan! Använder du egna mallar eller format godkänns inte rapporten.
Rapporten ska vara utformad som en vetenskaplig artikel med abstract och introduktion i början och avslutas med en sammanfattning. Alla förkortningar förklaras första gången de används.
Alla författarnas namn ska stå med under rubriken. Se till att rapporten har ett enhetligt intryck; Man ska inte kunna se om olika författare skrivit vissa avsnitt. Här måste ni hjälpas åt inom gruppen!
Wikipedia är en utmärkt startpunkt att söka information; Det finns ofta mycket bra länkar att följa. Men så som Wikipedia fungerar är det inte lämpligt att referera enbart till Wikipedia-artiklar.
Granskning
Granskningen ska vara en hjälp för författarna att göra rapporten ännu bättre. Granskning av annan grupps rapport sker mellan fredag 11/10 och tisdag 15/10 12.00(.).
Senast fredag 11/10 17.00(.) ska du lämna din grupps rapport till din granskare, och samtidigt ska du ha fått en rapport att granska. Se dokumentet om responsgrupper för bytesschema.
Ett exemplar av rapporten ska också skickas till Urkund senast vid detta tillfälle. Använd PDF-format för detta inskick; inga andra format eller inlämningssätt kommer att accepteras. Mailets ämnesrad ska inledas med texten [EITA55 2019] - inklusive klamrarna - och följas av gruppens ämne. Rapport ska vara språkligt granskad och korrigerad av författande grupp innan överlämnandet.
Senast tisdag den 15/10 12.00(.) ska varje granskare lämna en skriftlig granskningsrapport (en halv till en A4-sida, mer om så behövs) till representanten för den granskade gruppen. En kopia av granskningsrapporten lämnas in till Emma i PDF-format via Moodle senast vid denna tidpunkt.
Inför elevkonferensen ska granskarna förbereda minst tre frågor att ställa till den författande gruppen. Dessa frågor behöver inte redovisas förrän på elevkonferensen.
Granskningen ska kontrollera och kommentera bland annat följande (delvis efter Pelger/Santesson "Retorik för naturvetare"):
- Hur är anpassningen till målgruppen och kommunikationssituationen?
- Är den lätt att förstå?
- Finns några delar som är svårförståeliga och behöver förenklas?
- Finns det delar som är förklarade i onödan?
- Vad är textens (och presentationens) huvudbudskap? Finns det något sådant?
- Når rapporten målet? Om inte, varför?
- Hur syns den röda tråden (underförstått att en röd tråd ska finnas)?
- Hänger rapporten ihop?
- Finns det ett "flöde" i rapporten, eller "spretar" den åt olika håll?
- Hur är inledningen uppbyggd och hur passar den till den röda tråden?
- Hur är avslutningen uppbyggd och hur passar den till den röda tråden?
- Hur är kapitel-/avsnittsindelningen anpassad till den röda tråden?
- Hänger figurer/tabeller ihop med texten?
- Används alla figurer/tabeller i texten?
- Finns det text som hade varit enklare att förklara med en figur/tabell? eller tvärtom, finns det figurer som enklare förklarats i text?
- Hur är språkbehandlingen?
- Rättstavning?
- Sär skrivning?
- Grammatik?
- Märks det om olika författare skrivit olika delar?
- Är alla förkortningar förklarade?
- Är referenslistan fullständig?
- Används mallen? Det ska verkligen vara mallen, inte ett eget format som ser nästan likadant ut.
- ....
Påkomna språkliga fel kan lämpligen prickas in direkt i den granskade rapporten, vilken återlämnas till författarna.
Efter granskningen rättar gruppen sin rapport och lämnar in den för tryckning så att den är Emma tillhanda senast torsdag 17/10 12.00(.) Inlämning sker i PDF-format via Moodle. Rapport som lämnas in för sent kommer inte med i rapporthäftet, den så kallade proceedings. Det är gruppens ansvar att se till att Emma får den färdiga rapporten i tid.
Inför Elevkonferensen
Som en förberedelse till den muntliga presentationen ska powerpoint-presentationen visas upp och diskuteras. Det sker fredag 18/10 i E:2311 mellan 8 och 10. Mer information om genomförandet kommer.
Elevkonferensen (muntlig redovisning)
Elevkonferensen hålls måndag 21/10 9(.)- ca 16. Obligatorisk närvaro för alla studenter under hela dagen!
Varje grupp får här 20 minuter till sitt förfogande. 15 minuter av dessa används till presentationen, inte mer och inte mindre. 5 minuter används till frågor och till att byta till nästa presentation.
Det är gruppens ansvar att se till att bilder för presentationen (powerpoint eller pdf) finns tillgängliga på den dator som används under konferensen. Detta ska åtgärdas och/eller kontrolleras innan den session där gruppen ska presentera startar. Eventuella problem som har med detta att göra ingår i de 15 minuterna gruppen är tilldelad. Det är möjligt att använda egen dator, men då måste dess anslutning till videoprojektorn kontrolleras, också det före sessionen startar.
Det är viktigt att hålla tiden, men utnyttja tiden väl. De 15 minuterna ska fyllas, men det ska inte bli längre. En moderator kommer att visa när halva tiden har gått, när det är tre minuter kvar, när det är en minut kvar och när tiden är ute. När tiden är ute kommer moderatorn att avbryta presentationen. Det gäller således att kunna sin presentation så bra så att man vet hur lång tid den tar och hur man ligger till mot moderatorns tidsangivelser. Speciellt viktigt är det om man är flera som ska tala. Om första talaren av tre lägger beslag på halva tiden, så tvingar han den sista talaren att anpassa sin del av presentationen så att gruppen inte drar över.
Det är lika obra om man blir färdig innan de 15 minuterna har gått. Då har man inte utnyttjat sin tid.
Enda sättet att komma till rätta med detta är att öva och klocka tiden. Många gånger. På så sätt blir alla i gruppen säkrare och därmed mindre nervösa.
På konferenser brukar man vara lite snyggare klädd än den vardagliga utstyrseln. Det gäller även den här konferensen. Så, vårdad klädsel anmodas.