Fyra-i-rad

Vilhelm Sjölund I-11 och Henrik Melin I-10

Digitala projekt EITF11


Vi valde att i kursen Digitala projekt (EITF11) konstruera och utveckla ett fyra-i-rad med hjälp av microprocessorn AT Mega16, en 64x128 pixels LCD samt några enklare knappar och andra komponenter.

Resultatet blev ett fullt fungerade interaktivt spel där målet för de två tävlande spelarna är att tur och ordning försöka lägga fyra av sina spelbrickor i rad i antingen horisontellt, vertikalt eller diagonalt led. De två spelarna representeras av en röd (ifylld spelbricka) och en blå (icke ifylld spelbricka) lysdiod som lyser när det är spelarens tur. Skulle en spelare lyckas lägga fyra i rad blinkar spelarens lampa tills någon av spelarna startar ett nytt spel.

Den färdiga prototypen under en spelomgång

Rapporten Detaljerad rapport av hela projektet.
Källkod Koden för spelet


ine11vsj@student.lu.see, ain10hme@student.lu.se