Rapport Digitala Projekt. Projekt av Oskar Ståhl I-09 och Pontus Stefansson I-09

På den här sidan redovisar vi vårt projekt i kursen digitala projekt EITF11. Kursen är en del i I-programmets
tekniska profil "System- och mjukvaruutveckling". Målet med kursen är att ge studenterna en ökad inblick i hur
konstruktions- och utvecklingsarbete genomförs. Detta mål uppnås genom ett projektarbete där målet är att ta fram
en prototyp till en av gruppen vald produkt. Vi i har valt att utveckla en konsol på vilken man kan spela det
klassiska spelet Snake.

Beskrivning av spelet

En bild av konstruktionen

Spelet Snake går ut på att spelaren styr en orm med målet att fånga så många äpplen som möjligt.
Med givna tidsintervall växer ormens längd och på så sätt ökar svårighetsgraden hela tiden. Äpplena
placeras slumpmässigt på skärmen. Spelet slutar när ormen antingen åker in i någon vägg eller i sig själv.

Beskrivning av hårdvara

Till projektet användes en AVR Mega32-processor och en 128x64-pixlars LCD-display. Utöver detta användes fem knappar och
en "Eller-grind" av typen 74HC32.

Utvärdering

Inledningsvis fanns en känsla av att våra kunskaper rörande allt från digitalteknik till C-programmering
var alltför bristfälliga för att vi skulle kunna konstruera en fungerande spelkonsol och mycket riktigt har
den ena svårigheten efter den andra uppkommit. Efter hand som vi blev mer och mer bekväma med arbetet kände vi att
arbetet gick lättare och lättare. När kursen nu är slut är vi mycket nöjda och Vi kan verkligen rekommendera den här kursen.

Rapport