F1-röj

Detta projekt bygger på en gammal idé från karnevalen, om att bygga ett MS-röj i stor skala där personer ska kunna gå runt på spelet. Då idén inte antogs till karnevalen, bestämde sig ett antal F-are att bygga detta spelet till F-sektionens 50års jubileum, som inträffar hösten 2011. Då är tanken att bjuda ner teknologer från resten av Sverige för att tävla i minröjning, i stor skala.


Det som byggts i kursen är inte det färdiga spelet, då det hade inneburit att vi förmodligen spenderat större delen av kursen med att löda tiotusentals dioder. Istället har vi valt att bygga ett antal prototyper, som fungerar på samma sätt som en färdig röjruta ska göra, om än inte i riktigt samma skala. Vi har också implementerat en enklare variant av spelet i datorn.

Tre prototyper, med knapp (tryckplatta), switch (flagga) och display

På varje platta finns en Atmega16 microcontroller, som är som en liten dator i microformat. Den har hand om att styra displayen, känna av sensorerna (tryckknappen och switchen) samt att kommunicera med datorn om vad som händer och vad som ska visas på displayen. För att prata med datorn används en speciell "styrplatta".

Display modell större. 1 gjord, 99 kvar...

Det som skiljer prototyperna från färdiga plattor är att vi valt bort snickeridelen i denna kursen. Alltså är den kommande tryckkänsliga plattan på 0,5 x 0,5 m utbytt mot en enkel liten tryckknapp. Displayen som är tänkt att vara en 7-segmentsdisplay gjord av cirka 100 lysdioder är bara en liten färdig 7-segmentsdisplay, även om vi också byggt en prototyp av en stor display. Inte heller flaggorna är implementerade än, utan styrs i dagsläget av en liten switch. För utom dessa "små" skillnader, samt att vi bara byggt 4 plattor av 100, så är det inga större skillnader.

1 mina i närheten. Var kan den vara...

...aha, där var den!

Under projektet har vi övervunnit många hinder, däribland många problem med kommunikationen mellan plattor och dator, samt mellan plattorna själva. Vi hoppas på att det inte ska dyka upp alltför många obehagliga överraskningar när vi skalar upp spelet, men vi är också övertygade om i fall så skulle ske så har vi tillskansat oss tillräckligt med kunskap för att tackla dem med lätthet!

Bättre lycka nästa gång!

Ladda ner rapporten