Spelet som vi har konstruerat döpte vi till Myran. Det går ut på att en myra (eller en pixel på skärmen) springer runt och tar äpplen som slumpvis placeras på skärmen. För vart femte äpple som myran tar ökas hastigheten. Om den springer in i någon av de fyra väggarna runt spelplanen förloras spelet och om myran tar fler än 100 äpplen vinns spelet. Hårdvaran som användes under projektet bestod av en 64x128 LCD-skärm, några knappar, logiska enheter och en microprocessor i form av en AVR ATMega16. Fördelen med en sådan processor är att den redan från början innehåller i stort sett allt som vi behövde för vårt projekt. Under projektets gång har vi stött på olika svårigheter, inte minst med tanke på att mycket var helt nytt för oss. Tillslut stod dock konstruktionen färdig och projektet resulterade i det helt nya spelet Myran.
![]()
Rapporten finns nedan:
Kontakt:
Digitala projekt för I, EITF10, LTH VT 2010 |