Digitalt projekt, stora kursen
CarL

Av: Anders Grundén (e03ag) & Johan Nylander (e03jn)


Vårt projekt gick ut på att bygga en bil som skulle kunna följa en utsatt tejpremsa. Som sensor använde vi 2 st fotodioder som detekterar ljusförhållandena vid tejpen och golvet.

Då bilen skall utföra sin uppgift placeras den så att en fotodiod är över tejpen och den andra över golvet. Som första åtgärd trycks en initieringsknapp in vilket får applikationen att läsa av kontrasten mellan tejp och golv. Med dessa data skapas ett tröskelvärde som under körningen avgör vad fotodioderna detekterar. Då initieringen har utförts blinkar lysdioderna en kort sekvens för att indikera att läsningen har gjorts. Strax efter initiering kör bilen iväg och följer utsatt bana. Då bilen kört en stund kan en switch ändras till ”minne” på bilen som då stannar och inväntar ett nytt knapptryck. Bilen blinkar därefter till igen och påbörjar en återgivning av den senast körda banan.

Önskas en mer ingående beskrivning av applikationen kan denna hittas här.

Källkoden som vi skapat och använder i mjukvaran kan ses här.


Bilder av applikationen kan ses längst ner på sidan och en video av hur den kör kan ses här.



Bilen sedd från sidan, körriktning åt höger.


Bilen sedd uppifrån, kopplingsplattan med de flesta komponenterna.


Undersidan av bilens. Längst upp ser vi motorerna och de två fotodioderna som läser av ljusförhållandet och en IR-diod som används för att ta bort bakgrundsstörningar, t.ex. om solen går i moln. På undre delen kan man se hur vi har kopplat de olika komponenterna på bilens ovansida.


Bilen sedd frammifrån, här kan man se hur de 2 fotodioderna förhåller sig till tejpen.