EDI021 - Digitala Projekt
Tunnel 68K - Mathias Bruce

Målet med kursen Digitala Projekt är att eleven ska designa och bygga valfri konstruktion med hjälp av en mikrokontroller och diverse andra komponenter. De huvudsakliga kraven är att konstruktionen ska hantera någon form av input, någon form av output och byggas med någon av mikrokontrollerna AVR ATmega eller Motorola MC68008.

Valet av arkitektur var för mig en fråga om vad jag ville lära mig mest av i kursen. Jag valde MC68008 eftersom detta skulle innebära mer tonvikt på design av hårdvara och mindre på programmering i assembler/C - detta eftersom jag behövde övning i det förra men inte det senare.

Mitt projekt skulle resultera i ett mycket enkelt spel där ett rymdskepp flyger i en tunnel och försöker undvika väggar som rör sig i sidled och samtidigt sakta krymper. De komponenter som utgör gränssnittet mot användaren är en pixelbaserad display och tre knappar. Rymdskepp och tunnel visas på displayen och två av knapparna används för att styra skeppet åt vänster eller höger. Den tredje knappen startar om spelet.

Eftersom jag genomförde projektet ensam är jag nöjd med slutresultatet. Jag hade planerat ännu bättre grafik, men på grund av prestandaskäl blev det ordentlig gammaldags "Game & Watch"-känsla på det, för de som minns sådana trendsättare. På det hela taget har jag lärt mig väldigt mycket under kursens gång som jag tror att jag kommer att ha nytta av både i arbetslivet och i fritidsprojekt. Kursen rekommenderas varmt till alla som inte bara vill läsa en bok om hur deras datorsystem sitter ihop utan även vill bygga ett själva i miniatyr men fullt funktionellt.

Den nyfikne läsaren kan hämta både rapport och källfiler (C-kod, assemblerkod, programmerbar logik samt kopplingsschema) för närmare studier.

Mathias Bruce (d01mbr)