Digitala projekt - Tetris

Av Lukasz Serafin

I kursen digitala projekt får man tillämpa de kunskaper man har fått från andra kurser för att göra något praktiskt. Jag valde att göra spelet Tetris.

Systemet byggdes kring enchipsdatorn ATmega16. En LCD-skärm och fem knappar fungerar som användargränssnitt.

Jag började med att skriva en kravspecifikation och rita ett kopplingsschema. Därefter fick jag min verktygslåda. Komponenterna sattes fast på kopplingsplattan och kopplades samman med trådar. För att trådarna skulle sitta fast på komponenterna, så användes lödning och virning.

Mjukvaran skrevs i programmeringsspråket C. Det var inte helt lätt att få LCD-skärmen att fungera, men det gick efter ett tag. Jag fick även implementera funktioner för att skriva bokstäver och siffror på skärmen.

Den färdiga konstruktionen fungerar i stort sett utmärkt. Det har varit mycket kul att syssla med detta projekt. Detta är en kurs som jag varmt rekommenderar.

Rapport
Källkod