RGB-SNURRA
Digitala projekt (EDI021) hösten 2006
Abstract
Detta projekt är baserat på fenomenet persistence of vision - faktumet att det
mänskliga ögat
upplever
lystiden
av en hastig ljusblixt, exempelvis från en lysdiod, som något förlängd. Vi
använder
detta
för
att
skapa en så kallad LED-snurra. Den bygger på att en kolonn med lysdioder
roterar
väldigt
snabbt
i
en cirkel. Under tiden tänds/släcks dioderna i särskilda mönster så att en bild
uppstår.
Denna
bild
är,
till
synes,
skriven rakt ute i luften utan bakgrund.
För
att kontrollera dioderna använder vi en Atmel AVR mega16 mikroprocessor. Den är
i sin tur
ansluten
till
en läsgaffel som med hjälp av IR-ljus orsakar ett avbrott en gång per varv.
Från denna information
kan
man beräkna var dioderna befinner sig för ögonblicket, vilket gör det möjligt
att rita i princip
vad
vi
vill(pixelbaserat) - text, animationer osv. Resultatet är en underhållande (men
inte särskilt
användbar)
liten
leksak. Snurran kan förbättras på många sätt, främst mekaniskt, men
detta
var
inte
var
fokus
låg
i detta projekt.
Klicka här för att ladda ner/läsa
projektrapporten (.doc)
Vi anser att Digitala projekt är
en av de bästa/roligaste kurserna vi läst under våra snart fyra
år på LTH (Dateteknik). Kort sammanfattat
är målet med kursen att (i största mån självständigt)
utveckla en protptyp av en digital produkt. Oftast används en mikroprocessor
tillsammans med
analog/digital hårdvara. Kursen
är utmärkt om man vill prova att förverkliga en ide man har och ger
utmärkt träning inom såväl programmering
som (eventuellt) mekanik/analog elektronik. Arbetet är väldigt
fritt och man arbetat till största delen själv även om handledare
/ annat välvilligt folk, finns tillgängliga.
För fler bilder / kopplingsschema
och annat, ladda ner rapporten!
Adam
Fejne & Niklas Franzen 2006