RGB-SNURRA
Digitala projekt (EDI021) hösten 2006
  
 
Abstract
Detta projekt är baserat på fenomenet persistence of vision - faktumet att det mänskliga ögat upplever
lystiden av en hastig ljusblixt, exempelvis från en lysdiod, som något förlängd. Vi använder detta  för
att skapa en så kallad LED-snurra. Den bygger på att en kolonn med lysdioder roterar väldigt snabbt
i en cirkel. Under tiden tänds/släcks dioderna i särskilda mönster så att en bild uppstår. Denna bild är,
till synes, skriven rakt ute i luften utan bakgrund.
 
För att kontrollera dioderna använder vi en Atmel AVR mega16 mikroprocessor. Den är i sin tur ansluten
till en läsgaffel som med hjälp av IR-ljus orsakar ett avbrott en gång per varv. Från denna information
kan man beräkna var dioderna befinner sig för ögonblicket, vilket gör det möjligt att rita i princip vad
vi vill(pixelbaserat) - text, animationer osv. Resultatet är en underhållande (men inte särskilt användbar)
liten leksak. Snurran kan förbättras på många sätt, främst mekaniskt, men detta var inte var fokus
låg i detta projekt.
 
 
Klicka här för att ladda ner/läsa projektrapporten (.doc)
 
Vi anser att Digitala projekt är en av de bästa/roligaste kurserna vi läst under våra snart fyra
år på LTH (Dateteknik). Kort sammanfattat är målet med kursen att (i största mån självständigt)
utveckla en protptyp av en digital produkt. Oftast används en mikroprocessor tillsammans med
analog/digital hårdvara. Kursen är utmärkt om man vill prova att förverkliga en ide man har och ger
utmärkt träning inom såväl programmering som (eventuellt) mekanik/analog elektronik. Arbetet är väldigt
fritt och man arbetat till största delen själv även om handledare / annat välvilligt folk, finns tillgängliga.
 
För fler bilder / kopplingsschema och annat, ladda ner rapporten! 

 Adam Fejne & Niklas Franzen 2006