BeamEsteem™
Beskrivning
Ögat har en viss tröghet. Detta är vida omvittnat av alla som någon gång viftat med ett
brinnande tomtebloss. Istället för en punkt som rör sig ser vi något som kan liknas vid
en linje. Idén bakom BeamEsteem™ är att utnyttja denna ögats tröghet för att med en
laserpunkt rita figurer på en yta så snabbt att ögat uppfattar det som en bild istället
för en kringflackande laserpunkt.
Konstruktion
Konstruktionen bygger på en laser och två stycken spegelförsedda stegmotorer. Laserstrålen
reflekteras först mot den ena spegeln vars vinkel bestämmer laserpunktens x-koordinat och
sedan mot den andra vars vinkel bestämmer y-koordinaten. Lasern kan även stängas av och
sättas på av mjukvaran, så det är möjligt att rita icke sammanhängande figurer. Lasern och
stegmotorerna styrs av en AVR-processor via effekttransistorer och matas med högsta
"tillåtna" spänning (12 V) för att kunna klara av de snabba accelerationer och retardationer
som krävs. Konstruktionen ansluts till serieporten på en PC där styrprogrammet körs. I
styrprogrammet ritar användaren upp den figur som skall projiceras för att sedan skicka
den till AVR-processorn. Styrprogrammet används också för att rikta in speglarna eftersom
stegmotorerna inte är återkopplade och därmed inte heller kan riktas in automatiskt.
Mjukvaran
Här ser vi användargränssnittet som körs på en PC. Med detta kan man rita en bild och
sedan skicka denna till hårdvaran som då kommer att rita upp bilden med lasern. Med de fyra
knapparna i vänsterkanten kan lasern positioneras innan en bild skickas till hårdvaran.
Efter hand som användaren ritar upp en bild i rutnätet så kommer programmet att fylla i
textrutan i överkanten så att det går att se vilken data som kommer att skickas till
hårdvaran, och det går då även att göra små justeringar om det skulle behövas. För att
skicka en bild till hårdvaran så används, förvånande nog, knappen "Skicka".
Rapport
finns här
Blandade bilder, se och njut!