ARKANOID
ett digitalt projekt av
Andreas Alptun & Daniel Christensen
Vi har implementerat spelet Arkanoid. Spelet är en gammal klassiker som likt många andra gamla klassiska spel är ganska enkelt. Med hjälp av en paddel, som man kan styra, ska man studsa en boll på de ovanliggande klossarna. När dessa träffas får man poäng och de försvinner. När alla klossar är borta fortsättar man till nästa nivå. För att klara denna uppgift behövde vi en processor, några
minnen, kringliggande elektronik och en display. Konstruktionen ritades
först upp i ett CAD-program och kopplades sedan ihop på ett
laborationskort. Programmet är skrivet i C och består av cirka
tusen rader kod, exklusive ett stort antal konstanter som beskriver bilderna
och grafiken i spelet. Exakt vilka komponenter vi använde till vår konstruktion är listade nedan. • Motorola MC68008 Vår hårdvarulösning är inte särskilt komplicerad. Vi använder tre olika typer av minne för att lagra program, exekveringsvariabler och en highscorelista. Dessa ligger kopplade mot processorn på en asynkron data- och adressbuss precis som LCD-displayen. Även knapparna för styrning av spelet ligger på databussen; här fick vi använda latchar som kan ställa sig i tri-state för att inte förstöra signalerna när andra läsningar och skrivningar pågår.
Koden som exekveras i processorn är skriven i språket C. Utöver koden som används i kretsen har även ett verktyg utvecklats i Java som läser in en gif-bild (gråskala i 128*64 pixlar) och konverterar denna till ett format som är lämpligt att använda för visning av bilder på displayen. All grafik och text i spelet är gjort i ett ritprogram på en PC för att sedan konverteras och användas i konstruktionen. Konverteraren och C-koden kan hittas på följande adress http://www.efd.lth.se/~d98aa/arkanoid Några screenshots av spelet
Om du ej läst denna kursen så rekommenderas den varmt. Har du några frågor om konstruktionen så tveka inte att höra av dig till oss. Daniel & Andreas
|