ARKANOID
ett digitalt projekt av
Andreas Alptun & Daniel Christensen


Vi har implementerat spelet Arkanoid. Spelet är en gammal klassiker som likt många andra gamla klassiska spel är ganska enkelt. Med hjälp av en paddel, som man kan styra, ska man studsa en boll på de ovanliggande klossarna. När dessa träffas får man poäng och de försvinner. När alla klossar är borta fortsättar man till nästa nivå.

För att klara denna uppgift behövde vi en processor, några minnen, kringliggande elektronik och en display. Konstruktionen ritades först upp i ett CAD-program och kopplades sedan ihop på ett laborationskort. Programmet är skrivet i C och består av cirka tusen rader kod, exklusive ett stort antal konstanter som beskriver bilderna och grafiken i spelet.

Kopplingsbrädet och komponenter
topview

Exakt vilka komponenter vi använde till vår konstruktion är listade nedan.

• Motorola MC68008
• 32 KByte EPROM
• 32 KByte RAM
• 16 KByte EEPROM
• 2 PAL-Chip
• 16-bit counter
• JK-flop flop
• LCD Display
• Inverterare
• Ocillator 8MHz
• Knappar
• Latch 74HC373
• Resistorer och kondensatorer

Vår hårdvarulösning är inte särskilt komplicerad. Vi använder tre olika typer av minne för att lagra program, exekveringsvariabler och en highscorelista. Dessa ligger kopplade mot processorn på en asynkron data- och adressbuss precis som LCD-displayen. Även knapparna för styrning av spelet ligger på databussen; här fick vi använda latchar som kan ställa sig i tri-state för att inte förstöra signalerna när andra läsningar och skrivningar pågår.


Baksidan av kopplingen
baksida

Koden som exekveras i processorn är skriven i språket C. Utöver koden som används i kretsen har även ett verktyg utvecklats i Java som läser in en gif-bild (gråskala i 128*64 pixlar) och konverterar denna till ett format som är lämpligt att använda för visning av bilder på displayen. All grafik och text i spelet är gjort i ett ritprogram på en PC för att sedan konverteras och användas i konstruktionen.

Konverteraren och C-koden kan hittas på följande adress http://www.efd.lth.se/~d98aa/arkanoid


Några screenshots av spelet
   
   

Om du ej läst denna kursen så rekommenderas den varmt. Har du några frågor om konstruktionen så tveka inte att höra av dig till oss. Daniel & Andreas

 

Inte någon som helst © 2003 , Daniel & Andreas