TV-spelkonsoll

ett digitalt projekt av

Carl Siversson, e99cs

Jörgen Nilsson, e99jni

Karl-Johan Perntz, e00kp

 

 

 

 

 

Vi har läst kursen digitala projekt, den mindre varianten på 5 poäng. I kursen bestämde vi oss för att utveckla en spelkonsoll baserad på idéer från de tidiga tv-spelen så som nintendo entertainment system och sega master system. Båda systemen är 8-bitars system och utvecklades under tidigt 80-tal då minne var dyrt och processorerna bråkdelen så snabba som dagens. Tanken med projektet var att utveckla en prestandamässigt liknande maskin men med något annorlunda grundförutsättningar.

 

Enligt vår kravspecifikation skulle följande arbete utföras:

 

Projektkrav

Koppla ihop processor, FPGA och andra lämpliga enheter såsom minne och IO så att ett enkelt spel, typ tennis, kan spelas på en TV.

 

I mån av tid

Göra en enhet för uppspelning av ljud samt göra så att spelen blir utbytbara genom att till exempel byta ett EPROM.

 

Nu blev det emellertid så att vi inte hade tid nog för att fylla upp hela kravspecen då vi från början antagligen siktade allt för högt. Det vi hade tänkt utveckla var en processordel för styrning av spelets logik och insignaler från användaren. Samt en video- och ljudenhet, för att utföra kapacitetskrävande beräkningar, implementerat i en FPGA (programmerbar logik). Den senare utvecklades endast delvis och funktionen att presentera videodata från ett minne på en TV blev vad som hanns med.

 

Att projektet drog ut på tiden och således inte blev helt klart gör, såhär i efterhand, inte så mycket. Vi har lärt oss otroligt mycket både på den tekniska men framförallt på den organisatoriska sidan, projektplanering mm, vilket gör kursen till en av de bättre av de som lästs på LTH.