Dykdator
Detta projekt bestod av att bygga
en dykdator som skall göra dykningen säkrare och fungera som en avlastning där
man annars skulle behöva flera instrument. Tanken var att bygga en modell som skulle
kunna känna av tryck, ljus samt temperatur och med hjälp av detta kan man göra
allt man vill i mjukvaran. Grundidén var att man med hjälp av ett tangentbord
skulle mata in ett djup eller alternativ dyktid och sedan övervaka så att man
inte översteg dessa gränser. Vid uppstigningar till ytan är det även viktigt
att man inte håller för hög hastighet på grund av risken att få dykarsjuka.
Därför finns det en inbyggd hastighetsvarnare. Desto djupare du dyker desto
mörkare blir det, därför behövs bakgrundbelysning på displayen, som visar djup,
tid samt temperatur .
Detta projekt skulle byggas från
grunden dvs. mjukvarumässigt samt hårdvarumässig vilket vi inte hade stor
erfarenhet av. Digitala projekt är en enormt givande kurs som gav oss insikt
hur det är att konstruera en prototyp från början.
Jonas Ludvigsson e98jlu, Johan Nilsson e98jn