Dykdator

Detta projekt bestod av att bygga en dykdator som skall göra dykningen säkrare och fungera som en avlastning där man annars skulle behöva flera instrument. Tanken var att bygga en modell som skulle kunna känna av tryck, ljus samt temperatur och med hjälp av detta kan man göra allt man vill i mjukvaran. Grundidén var att man med hjälp av ett tangentbord skulle mata in ett djup eller alternativ dyktid och sedan övervaka så att man inte översteg dessa gränser. Vid uppstigningar till ytan är det även viktigt att man inte håller för hög hastighet på grund av risken att få dykarsjuka. Därför finns det en inbyggd hastighetsvarnare. Desto djupare du dyker desto mörkare blir det, därför behövs bakgrundbelysning på displayen, som visar djup, tid samt temperatur .

Detta projekt skulle byggas från grunden dvs. mjukvarumässigt samt hårdvarumässig vilket vi inte hade stor erfarenhet av. Digitala projekt är en enormt givande kurs som gav oss insikt hur det är att konstruera en prototyp från början.

Jonas Ludvigsson e98jlu,          Johan Nilsson e98jn