Bildator
Vi har byggt ett datorverktyg som skall visa mätvärden om bilen
och hur man kör. Den skall bl.a. visa hastighet, bensinförbrukning, körtid och
en massa andra grejjer. Bygget lämpar sig i första hand till fordon med
elektronisk enpunkts eller flerpunkts bränsleinsprutning men klarar även ett
fordon som bara ger analoga signaler. Datorn använder bilens egna detektorer
vilket innebär att monteringen är enkel och snabb samt att man kan få mycket
noggranna mätresultat.
Bildatorn
riktar sig till folk som vill ha koll på hur man kör och hur mycket bensin som
går åt hela tiden och om man ser detta kan man lära sig att köra mer
ekonomiskt. Man skall även kunna se till att man håller tillräcklig hastighet
för att hinna fram till sitt mål i tid.
Bilen ger
vanligtvis två digitala signaler. Den ena är från bränsleinsprutningsmunstycket
som ger en puls varje gång som ventilerna skall öppnas för att släppa in bensin
och denna signal använder vi för att hålla koll på bensinförbrukningen. Den
andra signalen som talar om sträckan man har kört kommer oftast från växellådan
eller från motorns styrsystem. Dessa är de enda signaler som behöver kopplas in
utifrån.
Processorn
vi har använt är en 68HC11 och till den har vi kopplat 4 knappar, en klockkrets
och en tvåradig display. Med knapparna kan man manövrera sig fram genom ett
uppbyggt menysystem för att hitta den information man är ute efter. Man kan
presentera två värden åt gången, t.ex. hastigheten på översta raden och
bensinförbrukningen på understa.
De
funktioner som stöds är i menyordning: Hastighet, Medelhastighet, Ankomsttid
vid rådande hastighet, Bensinförbrukning, Medelbensinförbrukning, Total
bensinåtgång, tillryggalagd sträcka, återstående sträcka till målet, total
körtid, och en funktion för inmatning. I inmatningsmenyn kan man mata in hur
lång sträcka man skall köra, ställa klockan (som alltid visas på skärmen),
kalibrera bensinpulserna och hastighetspulserna, samt ändra mellan digitala
eller analoga insignaler. Man kan också tända och släcka en bakgrundsbelysning
på displayen med en knapp samt nollställa alla värden med en knappkombination.
Projektet
var mycket trevlig och kändes som att det var i lagom storleksordning för
5-poängskursen och man lärde sig mycket. Resultatet blev mycket bra och vi
lyckades uppfylla alla våra krav i vår kravspecifikation. Testning och
uppvisning ägde dock rum med hjälp av två pulsgeneratorer som simulerade bilens
signaler så projektet provades aldrig i verklig miljö.
Mikael
Berglund e96mbr@efd.lth.se
Olof
Råborg e97or@efd.lth.se