Bildator

 

Vi har byggt ett datorverktyg som skall visa mätvärden om bilen och hur man kör. Den skall bl.a. visa hastighet, bensinförbrukning, körtid och en massa andra grejjer. Bygget lämpar sig i första hand till fordon med elektronisk enpunkts eller flerpunkts bränsleinsprutning men klarar även ett fordon som bara ger analoga signaler. Datorn använder bilens egna detektorer vilket innebär att monteringen är enkel och snabb samt att man kan få mycket noggranna mätresultat.

 

Bildatorn riktar sig till folk som vill ha koll på hur man kör och hur mycket bensin som går åt hela tiden och om man ser detta kan man lära sig att köra mer ekonomiskt. Man skall även kunna se till att man håller tillräcklig hastighet för att hinna fram till sitt mål i tid.

 

Bilen ger vanligtvis två digitala signaler. Den ena är från bränsleinsprutningsmunstycket som ger en puls varje gång som ventilerna skall öppnas för att släppa in bensin och denna signal använder vi för att hålla koll på bensinförbrukningen. Den andra signalen som talar om sträckan man har kört kommer oftast från växellådan eller från motorns styrsystem. Dessa är de enda signaler som behöver kopplas in utifrån.

 

Processorn vi har använt är en 68HC11 och till den har vi kopplat 4 knappar, en klockkrets och en tvåradig display. Med knapparna kan man manövrera sig fram genom ett uppbyggt menysystem för att hitta den information man är ute efter. Man kan presentera två värden åt gången, t.ex. hastigheten på översta raden och bensinförbrukningen på understa.

 

De funktioner som stöds är i menyordning: Hastighet, Medelhastighet, Ankomsttid vid rådande hastighet, Bensinförbrukning, Medelbensinförbrukning, Total bensinåtgång, tillryggalagd sträcka, återstående sträcka till målet, total körtid, och en funktion för inmatning. I inmatningsmenyn kan man mata in hur lång sträcka man skall köra, ställa klockan (som alltid visas på skärmen), kalibrera bensinpulserna och hastighetspulserna, samt ändra mellan digitala eller analoga insignaler. Man kan också tända och släcka en bakgrundsbelysning på displayen med en knapp samt nollställa alla värden med en knappkombination.

 

Projektet var mycket trevlig och kändes som att det var i lagom storleksordning för 5-poängskursen och man lärde sig mycket. Resultatet blev mycket bra och vi lyckades uppfylla alla våra krav i vår kravspecifikation. Testning och uppvisning ägde dock rum med hjälp av två pulsgeneratorer som simulerade bilens signaler så projektet provades aldrig i verklig miljö.

 

Mikael Berglund           e96mbr@efd.lth.se

Olof Råborg                   e97or@efd.lth.se