OTHELLO 2000!




Digitala Projekt, 2000-03-03

Översikt
Under läsperiod tre valde vi, Christel Persson och Thomas Lenart att gå Digitala projekt. Det första problemet vi stötte på var vad vi skulle göra. Vi kom fram till att vi ville göra något med en LCD-display. Det visade sig att det var mycket dyrt att köpa en display, men efter att ha kontaktat Ericsson fick vi en gratis. Nästa frågeställning var vad vi ville göra med den under 7 veckor. Vi kom fram till att ett Othellospel vore trevligt.



Utförande
Monteringen av kretsarna gjordes med virning, dvs man förbinder komponenterna med en tunn ledningstråd. Tråden viras ett antal varv runt komponentbenen, och ger lika god kontakt som en lödning. Efter att ha virat klart, påbörjade vi arbetet med att testa konstruktionen. För detta endamål finns en emulator som simulerar den processor vi använder. Det blir därför lättare att hitta eventuella fel. Sourcekoden till Othellospelet skrevs i C och brändes därefter ner i ett program minne, sk EPROM.

Resultat
Efter 7 veckor hade vi ett fungerande Othello spel. Datorn fungerar som motståndare och datoralgoritmen blev ganska bra. För den som är intresserad av den fulla rapporten, så finns den för nedladdning här.


- Christel Persson, e97cp
- Thomas Lenart, e97tl