Grand Prix

Formula 1

i kursen Digitala Projekt vt ’00

000309

av Johannes Book och Simon Magnusson

e96jbo@efd.lth.se e96sm@efd.lth.se

 

Vi valde att bygga ett litet dataspel, med lysdiodsdisplay, ljudeffekter och en potentiometer för kontroll. Inget annat. I första hand var projektet till för att vi skulle lära oss hur man gör ett litet datorsystem, med processor, minne och allt annat som behövs. Speliden var ett standard, 80-tals, datorspel där man styr en punkt på nedersta raden och med den ska fånga punkter som faller neråt. För varje punkt man fångar får man poäng, och när man missar mister man ett liv. Man kan också se det som ett Formel-1-spel, där punkten man styr är bilen och punkterna som faller ner är grejor på banan som man ska fånga. T.ex. poängtunnor, eller kanske folk man ska köra över.

Detta byggde vi med en mikroprocessor, lite minnen och en lysdiodsdisplay på 8x8 punkter. En potentiometer var ratt, och en högtalare blippade lite vid väl valda tillfällen.

Så här såg vårt block-shema ut:

Vi hade nog tur med hårdvaran, nästan allt fungerade första gången. Det blev ändå ganska mycket komponenter på ett virat kretskort, och rätt mycket sladdar på undersidan, men det fungerade. Vi har bara lyckats klara alla banorna en gång, så det är lagom svårt. Mellan banorna spelas animationer up , visserligen ganska enkla, som t.ex. att en simpel bil kör förbil.

Kursen Digitala Projekt 5p på LTH är en kul kurs. Man får möjlighet att jobba lite med händerna och omsätta lite digitalteknik i verklighet. Dessutom lär man sig en hel del C-programmering om man inte redan kan det.