"Bamse, den snälla nummerpresentatören"

av Johan Jacobsson d96 och Tobias Ericsson d95.

Vi läste kursen Digitala projekt, som är en konstruktionskurs som kräver mycket självständigt arbete. Kursen ges vid Institutionen för Informationsteknologi vid Lunds Tekniska Högskola.

Syftet med kursen är att illustrera industriellt utvecklingsarbete. En lagom stor konstruktionsuppgift för ett projekt som skall hinnas med ca 240 timmar fördelade på sju veckor ska väljas. Vid kursen slut skall projektet förhoppningsvis ha utmynnat i en fungerande prototyp med tillhörande dokumentation. Konstruktionsuppgifter kan hämtas ur en uppgiftskatalog. Uppgifterna får gärna ändras och det är möjligt att få helt helt egna idéer på projekt godkända av handledaren.

 

Vi valde att tillverka en nummerpresentatör som skulle kunna lagra upp till 30 nummer och vid vilken tid och dag som någon ringde. Vår nummerpresentatör är väl lämpad för den som har många ovänner eller jobbiga vänner som ringer i tid och otid då även svartlistning av nummer skulle vara möjligt, så att ringsignalen blockeras. Tanken var även att i vi i mån av tid även skulle implementera en möjligthet att koppla upp nummerpresentatören mot en dator och på så vis kunna skicka tex email vid händelse av att någon ringer. Men den är inte ofta man har så mycket tid man behöver, med andra ord det blev inget av det. Vår konstruktion är dock förbered för vidare utveckling.

 

Förutsättningarna för projektets arbete var att bygga nummerpresentatören antingen kring M68HC11 eller M68008 mikroprocessorn. Vi valde att använda oss av MC68008 processorn för att få lära oss mer av vilka problem man kan stöta på när man konstruerar. Till projektets förfogande fanns en informationsbank på nätet över tillgängliga kretsar, kringkomponenter som fanns på institutionen för Informationsteknologi och tillgång till kurslaboratoriet dygnet runt, samt en kompetent och hjälpsam handledare.

 

Utvecklingsarbetet bestod i en del lödande, mycket virande av data/adress bus och styrsignaler. Mjukvaran skrevs i c. Sist men inte minst så blev det självfallet en del felsökande, speciellt lärde vi oss vikten med tidsaspekten på signaler, då vi upptäckte av vi var tvungna att fördröja ett antal signaler för att olika enheter skulle hinna med att reagera.

För den som är trött på all teori på föreläsningar och gärna göra mera praktiskt arbete kan vi varmt rekommendera denna kurs.