RYMDSPEL

Kursen Digitala projekt syftar till att man, från idé till färdig produkt, genomför ett projekt. Vårt mål var att göra ett spel där man styr en farkost som rör sig på en skärm som scrollar utan att krocka i väggar eller hinder. Under förutsättningen att det är tid över kommer fler funktioner att läggas till som poängräkning, motståndare osv. För att styra farkosten har vi beslutat oss för att använda en analog joystick som vi pollar 8 gånger i sekunden. Efter att ha gjort en A/D-omvandling medelvärdesbildar vi resultatet och uppdaterar farkostens position på displayen efter att ha kontrollerat om en kollision inträffat. Som display valde vi att använda oss av en grafisk LCD display, Batron 128x64. Displayen kommer att scrolla en pixel i taget med lämplig hastighet. En enkel ljudkrets finns med i konstruktionen. För att göra logiken enkel har programmerbara PAL:ar använts. Testning och utveckling sker med hjälp av ett utvecklingssystem, "it-68", som gör arbetet relativt enkelt. I slutändan av utvecklingen ska konstruktionen kunna köras utan hjälp från emulator. Vi valde mellan Motorolas 68008 och deras HC11. HC11:an har mycket inbyggt och för att få bättre grepp om konstruktionen och för att det är enklare mede mycket minne valde vi en 68008.


Grupp 34
Daniel Dahlberg, e96dd
Håkan Hultgren, e96hhu