Digitala Projekt VT98

1998-05-26

 

 

presenteras av

Anders Ahlstrand E93

Fredrik Edman E93

Handledare Stefan Nyman

LaserDome är ett mycket populärt och snabbt växande spel idag. En grupp personer delar in sig i två lag (gröna och röda) om fem personer, som tävlar mot varandra. Varje person utrustas med laser vapen och väst med sensorer. Spelplanen är oftast en större lokal med packlådor, tunnor, oljefat, gamla bilar och annan bråte, utställda på strategiska platser. Ofta är det ganska mörkt men med diverse ljus, ljud och rökeffekter. Spelet går ut på att man skall inta/erövra det andra lagets högkvarter och skjuta på en sensor vid en lampa.. Om man blir träffad av ett "skott" stängs ens vapen av under en viss tid för att man inte genast skall kunna skjuta tillbaka. LaserDome finns på ett antal platser runt om i Sverige och det har visat sig att det är lika många vuxna som barn som njuter av detta spel.

Vårt projekt i kursen digitala projekt vara att göra ett LaserDome spel baserat på IR-dioder. Detta för att det är billigare och enklare än att använda laser. Utrustningen består av två enheter, en sändare (vapen) och mottagre (träff sensor). Genom att ändra på inställningarna på sändardelen ger systemet möjlighet att välja mellan en mängd olika vapen med olika egenskaper, t ex pistol och maskingevär. Kommunikationen mellan de båda enheterna sker med ett standard fjärrkontrolls protokoll. Detta medger att man kan skicka med data om t ex vem som skjuter och vad för vapen som används. En enchipsdator, motorolas 68HC11, håller sedan reda på all statistk som t ex vem som träffat, hur många skott man har kvar o s v.

Priset för en sådan här pang-leksak är ca 300 kr st.

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Edman e93fe@efd.lth.se

Anders Ahlstrand e93aa@efd.lth.se