Nummerpresentatör - ett digitalt projekt

Av: Niclas Bengtsson och Martin Nissmo 1997


Kursen

Kursen Digitala Projekt är en av de första projektkurserna som E- och D-teknologer har möjlighet att läsa, och kräver endast grundläggande förkunskaper inom digitalteknik och datorteknik. Kursens avsikt är att ge studenten en bild av hur konstruktions- och utvecklingsarbete går till.

Projektet

Vi har som projekt i denna kurs valt att bygga en nummerpresenatör. Anledningen till detta är bl.a. att vi ville bygga något som vi sedan skulle kunna ha nytta av. Vi anser också att detta projekt omfattar flera intressanta komponenter såsom enchipsdator 68HC11 och alfanumerisk display.

Hårdvaran

Konstruktionen baseras på Motorolas 8-bitars enchipsdator 68HC11, en krets utvecklad för just den här typen av tillämpningar. Enchipsdatorer innehåller förutom en mikroprocessor en mängd funktioner för att möjliggöra direkt anslutning av en mängd kretsar, och minimerar därmed behovet av externa periferi- och interfacekretsar. Konstruktionen kan därigenom göras väldigt kompakt med ett fåtal yttre komponenter. Bland kretsens många funktioner kan nämnas olika typer av inbyggt minne (RAM, EEPROM och EPROM), synkron och asynkron seriell kommunikation, realtidstimer samt en 8-bitars A/D-omandlare.

Förutom enchipsdatorn innehåller nummerpresentatören en DTMF-krets för mottagning och avkodning av nummerinformation, en krets för hantering av datum och tid, extra minne, tryckknappar samt en LC-display.

Mjukvaran

Programmeringen av enchipsdatorn 68HC11 har uteslutande skett i C. För att underlätta detta arbete används ett utvecklingsverktyg med bl.a. emulator och debugger, och på så sätt blir inte minst felsökningen betydligt kraftfullare. Utvecklingen av mjukvaran är den dominerande biten i kursen. Vi uppskattar att ungefär 70% av projekttiden har lagts på programmering av HC11:an. Ute i industrin används ofta C eller liknande språk. Eftersom ingen av de programmeringskurser vi har läst under utbildningen har omfattat C, så känns det bra att få använda det språket i en kurs som denna.

Sammanfattning

Kursen Digitala Projekt har varit ungefär som vi hade väntat oss. Mycket arbete, men till allra största delen roligt arbete. Under projektets gång har vi stött på många mer eller mindre svårlösta problem. Att hitta en smidig lösning till ett problem ger alltid utdelning i form av erfarenheter och bättre självförtroende.

Eftersom kursen är mycket tidskrävande är vår erfarenhet att det är bra att lägga ned mycket tid i början av projektet. En annan förutsättning för att lyckas bra med projktet är att kunna tolka datablad från olika tillverkare. Ofta står all nödvändig information i databladet, det svåra är att i den mycket komprimerade texten hitta den eftersökta informationen.

Vi kan verkligen rekommendera Dig att läsa digitala projekt. Oavsett om Du har tidigare erfarenheter av konstruktion är detta en mycket nyttig kurs. Bl.a. får man förståelse för vikten av ett väl genomtänkt och strukturerat arbete för att nå ett gott resultat.


Niclas Bengtsson eller Martin Nissmo