Institutionen för Informationsteknologi
    Digitala projekt 5p
    970526

       En lite annorlunda termometer

    Kursen Digitala projekt, 5p är en projekt kurs där uppgiften är att designa och realisera en digital konstruktion som innehåller en microprocesssor. Under kursens gång har vi praktisk tillämpat kunskaper som vi förvärvat genom andra kurser inom området. Arbetet bestod i huvudsak av tre moment; konstruktion, montering/testning samt programmering av termometerns funktioner. Den största delen av tiden gick åt till att programmera processorn, något som vi från början inte hade förutsett. Detta berodde dock delvis på att vi specificerat många programmerings krävande funktioner.

    Vi valde att konstruera en digital termometer, som kontinuerligt visar den aktuella tiden, samt temperaturen vid två olika givare. Termometern har också ett antal specialfunktioner. Varje minut lagras de uppmätta värdena i processorn och en gång om dygnet sparas dygnets högsta och lägsta temperaturer samt dygnets medel temperatur i ett externt minne. Man kan sedan bläddra bland de inlagrade värdena och specificera ett intervall för vilket medelvärdet beräknas eller högsta/lägsta temperatur anges. Det finns även en funktion där man kan ställa in larmgränser för det två givarna, inom vilka en diod tänds för att varna användaren om att temperaturen ligger i något larmintervall.

    Den produkt vi har tillverkat är inte avsedd att använda i nuvarande skick, utan kan ses som ett exempel på vad man kan göra med hjälp att digital konstruktion, samt hur ett projekt av denna sort kan genomföras. Början av kursen var mycket bra och vi har på det stora hela fått god insikt i digital konstruktion och i hur man använder en microprocessor. Vissa delmoment, såsom programmering och felsökning, har emellertid tagit mycket tid och kanske inte varit så stimulerande. Vi har dessutom fått prova på att tillgodogöra oss information från tekniska manualer och databad, vilka inte alltid är lika pedagogiska som de kursböcker som annars används på skolan, vilket varit en nyttig erfarenhet. Sammanfattningsvis tycker vi dock att kursen har innehållit flera lärorika delmoment och att vi har fått god hjälp av våra handledare.

    Ingrid Lindskog E-92
    Johanna Schyberg E-92