Digitalt Projekt lp 3 96/97

Nummerpresentatören
Lupus

av
Attila Kadar
Jonas Linder

Vi har tidigare, innan vi visste att vi skulle gå denna kurs, diskuterat möjligheterna med Telias nummerpresentationstjänst. Vi har haft idéer om att göra en konstruktion som tillsammans med en dator på olika sätt övervakar telefontrafiken. Till exempel vilka som ringt, när, hur länge, men också mer vilda idéer som möjlighet att ha en telefonsvarare som svarar olika till olika uppringare. Detta tillsammans med att vi var mer allmänt intresserade av hur man programmerar en processor gjorde att vi ville gå denna kurs.

Vi började med att begränsa vårt projekt till en rimlig nivå genom att framställa en kravspecifikation. Vår apparat skulle klara att lagra trettio inkomna nummer med dess ankomsttid och datum. Den skulle också kunna spärra vissa förvalda telefonsamtal som lagras i en lista som inte behöver omprogrammeras vid spänningsbortfall. När inget annat hände skulle den visa tid och datum.

Efter detta gav vi oss i kast med att hitta lämpliga kretsar. Som hjärna valde vi microprocessorn 68HC11 som är en processor med ett flertal inbyggda funktioner för t.ex. synkron och asynkron seriell kommunikation, vilket minskar behovet av hjälpkretsar. För att detektera inkommande nummer på teleledningen använde vi en speciell krets, en sk. DTMF-mottagare, MT8880, som översätter de på teleledningen i toner kodade numren. Denna krets har också möjlighet att sända DTMF-signaler och kan således användas till att ringa upp sparade nummer, vilket vi tänkte implementera i mån av tid. Vi behövde dessutom en display på 2x16 tecken och en kalenderkrets som håller reda på tiden.

Uppkoppling och design tog ungefär en vecka med en del mindre justeringar under projektets gång. Programmering av drivrutiner som hanterar kommunikation med de olika kretsarna utgjorde den största delen av utvecklingen.

Efter mycket om och men, många lärorika misstag, blev vår nummerpresentatör färdig och fungerar bra. Vi hade kunnat hålla på ett bra tag till med att lägga till olika finesser. Kursen har varit givande. Det var kul att sätta sig in i hur det går till att programmeraren mikroprocessor. Det har också varit nyttigt att under skoltiden självständigt få genomföra ett projekt från början till slut.