Sammanfattning av Datorstyrd Text-TV

Digitala Projekt VT-96

Redan från början visste vi vad vi ville bygga. En datorstyrd text-TV-dekoder. Vi var alla tre intresserade av text-TV och hade funderingar om alternativa sätt att använda text-TV-informationen på, särkilt i kontakt med en dator. Att kunna ladda ner börssidor var något som lockade oss och dessutom att kunna se på text-TV- utan att behöva investera i en sådan TV. Studenter har sällan råd med en TV, men en dator har de ofta.

Vi beslutade oss att bygga upp ett system som är byggt kring en processor från Motorola som kallas 68008. Den är väldigt enkel att handskas med eftersom det finns C-kompilatorer tillgängliga. På institutionen finns även en emulator till en sådan och det gör att man enkelt kan pröva sina program och dessutom kan man köra program stegvis vilket gör det enkelt att avlusa.

Själva konstruktionen är ett mindre datorsystem. Den kan enklast delas upp i två delar. Den första delen handskas med insamling av text-TV-data och är uppbyggd kring en videoprocessor. Videoprocessorn tar en TV-signal som insignal, avkodar signalen och lämnar ifrån sig text-TV-data. Den kräver mycket analog kringelektronik vilket gjorde att vi blev tvungna att lära oss mycket om kondensatorer och resistorer, trots att det är en digital kurs. Särskilt har vi blivit duktiga på att använda oscilloskop.

Den text-TV-data som vi med hjälp av videoprocessorn plockar ut lagrar vi i ett minne. Detta måste vi göra eftersom text-TV-datan kommer så snabbt så det hade varit omöjligt för vår processor att hinna med. Det är dock långa intervall mellan de tider som det kommer text-TV-data och då passar vi på att med hjälp av 68008 flytta denna information till ett annat minne. 68008 utgör den andra delen i vår konstruktion.

Vår processor har även en annan uppgift förutom att ta hand om text-TV-data och flytta dem till ett annat minne. Den tar även emot beställningar från PC-n. Den letar då i sitt minne om sidan finns där. Finns den där skickas den till PC-n. Finns den inte där så läser den in fler sidor i sitt minne.

För att kunna kommunicera med och skicka beställningar till vår konstruktion har vi utvecklat ett program i Windows 3.1. Det klarar av att ta emot beställningar och se till att de blir utförda och dessutom att visa en text-TV-sida i sitt ursprungliga skick på skärmen.


Detta har varit en av de roligaste kurser vi läst på LTH. Vi har lärt oss väldigt mycket. Vi vet nu hur man bygger ett enkelt datorsystem, väljer komponenter och löder. Dessutom har vi lärt oss hur vi förhindrar störningar och främst av allt hur vi avhjälper de fel vi gjort.
 Mattias Hansson, d92
 Daniel Hortlund, d92
 Lars Selander, d92